Wat zet je op een save the date kaart?

Ben je net ten huwelijk gevraagd en willen jullie nu iedereen op de hoogte brengen van jullie trouwdatum? Verstuur een save the date naar al je gasten! Misschien ben je al begonnen aan de kaart, maar vraag je je nu af welke informatie je allemaal op een save the date moet vermelden. We zetten het voor je op een rijtje!

Informatie op de save the date

De trouwdatum

Op een save the date kaart hoeft veel minder informatie te staan dan op de uiteindelijke trouwkaart. Het doel van de kaart is dat jouw gasten alvast weten dat ze deze datum vrij moeten houden voor jullie bruiloft. Het belangrijkste onderdeel van de save the date (het woord zegt het al) is dus de datum. Zorg ervoor dat deze duidelijk op de kaart vermeldt staat zodat je gasten de datum niet meer vergeten én hem meteen opschrijven.

De namen van het bruidspaar

Wel zo handig als je gasten ook weten wie er op deze datum gaat trouwen, het tweede dat sowieso op de save the date moet staan zijn jullie namen. Je kunt ervoor kiezen om alleen jullie voornamen te vermelden, en als je het wat formeler wilt aanpakken kan je ook kiezen voor de doopnamen of jullie achternaam.

‘Save the date’ en ‘officiële uitnodiging volgt’

De save the date is een eerste inkijkje in jullie bruiloft. Het is goed als de ontvangers weten dat de officiële trouwkaart pas later komt. Daarom zet je de tekst ‘een officiële uitnodiging volgt’ op de kaart. Zo weet iedereen dat de broodnodige informatie over de dag later nog op de mat valt.

Save the night

Wil je ook zorgen dat je avondgasten deze datum vast vrijhouden? Verstuur dan ook een save the night! Hierbij hoef je alleen het woordje ‘date’ in ‘night’ te veranderen. Je kunt in deze kaart ook alvast wat meer informatie geven, bijvoorbeeld over de locatie. Maar pas op dat je niet teveel deelt! De save the date (of night) is een voorproefje van jullie uiteindelijke trouwkaart, die wél alle informatie bevat die nodig is.


Good luck! Vragen? Mail me dan even.